Digiturunduse koolitused millest mul on kasu olnud.

Coachid, Mentorid ja Nõustajad ja “fake gurud” Digiturunduse maailmas

Asi läks imelikuks juba mõnda aega tagasi. Elukestva õppe populariseerimine on kandnud vilja. Tahame õppida, tahame, et areneksime ja mis kõige olulisem, et keegi meile sellel teel siis ütleks, vot Piret hästi paned, oled õigel teel.

Mingil hetkel hakkas mu postkast ummistuma erinevatest funnel-kirjadest – üks paljulubavam kui teine. Kõik hakkasid kahtlaselt meenutama juba ameerikalaadseid kirju ja lubadusi.

Erinevad kursused, väljakutsed, õpitoad, tasuta live üritused – kõike tuli ja tuleb peale. Lisaks enesearengu retked, mentorlused, üks-ühele nõustamised ja palju muud. Tundus mulle, et enamik selle alaseid pakkujaid on üleöö ekspertideks saanud raha ja õnnelikuks saamise alal.

Krt, kas ma tõesti olen mõne uue trendi maha maganud. Isegi kade hakkas väheke, kui kõik edulood hakkasid tulema nii investeerimisest, turundusest, coachimisest ja mentorlusest. Lisaks lood sellest kuidas asukoha-vabalt kõik ärid aina kasumit toovad (ise pakkisin samal ajal soola ja sokke). Kirjad postkastides läksid järjest lihvitumaks. Mõnikord oli näiteks Thomas mulle kirjutanud selliselt, nagu sõbrale, et tal on mulle just tasuta veebiseminar pakkuda, kus saab ka asukohavaba businessiga reele ja passiivne sissetulek hakkab tiksuma. “Sell digital products with me” karjus Karen. Noh, Eesti omasid tuli ka FB uksest ja aknast sisse. 

Skeptitsism ja sarkasm on mind elu jooksul ikka nii mõnestki suuremast s…st eemal hoidnud. Hakkasin vaatama, et iga kord kui keegi hõiskas mõne suurema väljakutse ja veebiseminari või kursusega, et palju siis neil tegelikult on neid jälgijaid, ettevõttel käivet ja mis see on, mis päriselt leiva lauale toob. 

Panen siia kirja oma mõttet ja detailid mida jälgin, enne kui mõne eksperdiga kaupa teen

  1. Kui keegi nimetab ennast eksperdiks sotsiaalmeedia /e-kaubandus platvormi maastikul siis vaatan ja analüüsin tema profiili: Kas jälgijad on autentsed? Kas tegelikult ka see sisu, mis ta jagab, on kvaliteetne?
  2. Lubab, et kursust ostes saad hakata sotsiaalmeedia platvormil raha teenima – Eesti puhul löön lahti krediidiraportid ja vaatan, kas jutud 50000 eurot kuus teenimisest ikka vastavad tõele. 
  3. Igasugustesse välja käidud arvudesse suhtun ettevaatlikult – 50 000 edukat Facebooki ad-i  võib tähendada mida iganes. 6000+ jälgijat ühe kuuga? Kuidas need tegelikult saadud on? Ja kas need ka tulu toovad?
  4. Raha tagasi garantii – kena lubadus, aga tegelikult on selle taga tihti ka see, et sulle antakse raha tagasi lootuses, et sa ei hakka ebameeldivat artiklit kirjutama või mõnda mittesobivat tagasisidet jätma. 
  5. Kui kogu kursus koosneb erinevatest veebiseminaridest ja rahateenimine on nn õpetamine kuidas instas, fb-s, tiktokis raha teenida – internet on täis tasuta materjali, ei pea maksma selle eest sadu ja tuhandeid eurosid.
  6. Iga tööriist ja platvorm, näiteks Hootsuite, Plann, Later, Facebook, Instagram, Tiktok, Amazon, Helium10, Ahrefs, Semrush jne pakub tasuta koolitusi ja veebiseminari nii palju, kui kulub. Google vastab sinu kõige keerulisemale küsimusele kiiremini, kui sa arvata oskad.
  7. Seo-spetsialiste on terve ilm täis. Kui saad mõne SEO pakkumise meilile, tee väike eeltöö ja lükka nende enda leht Ahrefsist või Semrushist läbi. Kui nende enda lehe skoor on madal ja nad esitlevad ennast SEO ekspertidena, või on lingid enamus kahtlastest kohtadest, siis kuidas nad peaksid sinu kodulehe Googles esimeseks saama?

Mida veel jälgida:

  • Ettevõtte käive ja kasum. Ei pruugi alati kõike näidata, aga mis annab head pilti on töötajate arv. Kui seal on juba mitmeid inimesi on asi korras – inimesed ei seisa seal, kus raha ei maksta. Minu arvates on see just üks parimaid indikaatoreid, kuna käivet startuppide puhul näiteks vaadata ei saa.
  • Semrush/Ahrefs annavad väga palju infot – kas sinu guru lehel on tõesti nii palju orgaanilist searchi ja on ta väga populaarne?
  • Facebook Ad Library – eriti hea välismaiste ekspertide puhul. Tihtipeale see ongi, mis annab sulle infot, et peale kümnete adide, see traffic ei tulegi ja sealt suunatakse sind spämmi funnelisse, teades, et ühel hetkel sulle tundub, et rikkus/õnn/vabadus on siinsamas.

Lisaks mõned pläma-bingo sõnad mida tihti peale kuuled ülekasutatuna ja mis igal eksperdil on kasutusel, et sind panna erilisena tundma: mentorlus, väärtused, minu tiim, eesmärk, mastermind, kinnine grupp, viimase hetke pakkumine, ainult täna, lisaks saad veel selle ja tolle veebinari, strateegia. 

Ülikoolis sellist asja ei räägita. Ma olen strateegilise juhtimise õppekava läbinud, sõna “strateegia” kuulis seal 3 aasta jooksul kordades vähem, kui mõnes aastal 2022 podcastis nn eksperdi suust.

Siin on sulle Coffeezilla poolt välja toodud punased lipukest mis fake gurusid aitavad eristada:

  1. räägivad Mastermind gruppidest
  2. näitavad oma ilusat unistuste elu (reisid, autod)
  3. teevad maha nn tavalist palgatööd ja elu
  4. igasugused valmislindistatud live-videod
  5. müüvad tasulisi kursuseid, pikad ja lohisevad müügikirjad / maandumislehed
  6. finantsiline taust (raske on aru saada, kust raha tuleb)
  7. Facebook adid ja Youtube Ad-id (kasuta libraryt ja vaata peale)
  8. tasuta e-raamatud (liitu uudiskirjaga ja saadame sulle tasuta e-raamatu)
  9. lõputult räägivad igasugu mentoritest
  10. alla 35-aastased 😀 

Mõtle kriitiliselt ja analüüsi, on minu soovitus. Ja ega muud ei olegi. Enne kui kuhugi midagi registreerima tõttad, mõtle veel – kas päriselt sina jagaksid oma maailma kõige paremad ideed ja toimiva rahamasina lahkelt laiali?


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga