E-kaubandusvõrgustikud aitavad väikeettevõtetel murda välisturgudele

80

See artikkel ilmus 21. oktoober 2021. Eesti e-kaubanduse liidu lehel:

Sokisahtli ja SaltsUpi juht Piret Ilver on viimased kuus aastat uurinud e-kaubandusvõrgustike rolli väike- ja mikroettevõtete rahvusvahelistumisel. Järgnevalt toob Ilver välja suurimad tähelepanekud ja soovitused väikeettevõtjatele, kuidas kasvatada oma brändi tuntust ja müüki välisturgudel. 

Rahvusvahelistumine on traditsiooniliselt olnud suurte rahvusvaheliste ettevõtete privileeg. Kiire globaliseerumine ja infotehnoloogia areng on aga võimaldanud mikro- ja väikese suurusega ettevõtetel siseneda rahvusvahelistele turgudele ning püsida konkurentsivõimelisena.

Mikro- ja väikeettevõtetele pakuvad kasvamiseks võimalusi erinevad e-kaubandusvõrgud. AlGhamdi andmetel kasvasid ülemaailmsed e-kaubanduse kulutused 2000. aasta 0,27 triljonilt dollarilt 2012. aastaks 10 triljonini dollarini. Sellest ajast on kulutused e-kaubandusele märkimisväärselt suurenenud tänu e-kaubanduse idufirmade levikule, e-kaubanduse tehnoloogiate arengule ja mitmesugustele kaudsetele teguritele, nagu elustiili muutused, suurem usaldus e-kaubanduse vastu, e-kaubanduse kättesaadavus, kliendikesksem õigusruum ja COVID-19 piirangud. 

Oma Tartu Ülikooli magistritöö (2021) tarbeks algatasin eksperimentaalse ettevõtte SaltsUp ning uurisin selle näitel kuue aastase ajaperioodi 2015-2021 sees e-kaubandusvõrgustike rolli väike- ja mikroettevõtete rahvusvahelistumisel. Need aastad on olnud globaalses e-kaubanduses ka väga kiire kasvu ja muutustega aastad. Peab märkima, et SaltsUp kujunes edukaks ja hiljaaegu avasime e-poe kõrvale ka füüsilise soolapoe.

SaltsUpi näitel joonistusid järgmised trendid ja töötavad praktikad. 

Väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted, kes on valmis uut tehnoloogiat kasutama. Näiteks e-kaubanduse võrgustikud võivad kogeda rahvusvahelistumist üldiselt kiiremini ja edukamalt. Edukas rahvusvahelistumine nõuab, et ettevõtted õpiksid pidevalt oma kogemustest, mõtleksid nende tugevuste ja nõrkuste üle ning viiksid ellu muudatusi, mis tõstaksid tõhususe ja tasuvuse uuele tasemele. Kahjuks on tootlikkus ja efektiivsus praegu paljude väikese ja keskmise suurusega ettevõtete nõrgad kohad.

E-kaubanduse võrgustikel on tugev roll väikeste ja keskmise suurusega ettevõtete rahvusvahelistumisel ja uute turgude võitmisel.Mikro- ja väikeettevõtted ei jõua sageli kõigega ise tegeleda ja päris kõigega kursis olla. Samuti ei jõua nad kõiki teenuseid sisse osta. Seetõttu on e-võrgu platvormid alustavale ja katsetavale ettevõttele väga heaks stardiplatvormiks. 

Amazon, eBay ja Eestis tegutsev Kaup24 pakuvad väikestele ja keskmise suurusega ettevõtetele platvormi oma rahvusvahelise äritegevuse arendamiseks. Võrgustikud aitavad toime tulla erinevate tehniliste standardite või kultuuriliste erinevustega, vältida teistes riikides ettevõtluse edendamise suuri kulusid ja ületada riske, mis on seotud tõhususe ja kaasajastamise nõuetega. Täpsemalt öeldes saavad ettevõtted luua tugeva veebipõhise kohaloleku. 

Võrguplatvormid pakuvad  laiaulatuslikku tööriistakomplekti, nagu lihtsustatud e-poe ehitus, usaldusväärsed reklaami edastamise platvormid, CRM-lahendused ja paljude muude väärtuslike funktsioonide hulgas ka keele tõlget. Ilma selliste arenenud platvormideta peaksid väikeettevõtted investeerima nii raha kui ka aega, et kõik need tööriistad endale ehitada ja seadistada. Turule sisenemise barjäärid on e-kaubanduse võrkudel väiksemad ning eelised ja võimalused ekspordiks ja rahvusvahelistumiseks kiiremad.

Kodulehe otsingumootoritele optimeerimine (SEO) on üks enim kasutatav ja olulisem tehnika e-kaubanduses. E-kaubanduse lehed ja tooted konkureerivad omavahel kõvasti, et olla otsingumootorites võimalikult kõrgel positsioonil, mis toob kaasa suurema orgaanilise liikluse ettevõtte kodulehele ja seeläbi suurema müügitulu. Kaup24 laadsed platvormid pakuvad head SEO optimeeritust, mis annab tagasisidet, kas sinu toote vastu on huvi ja kui on, siis saab seda edasi arendada. Samuti kampaaniad, mida korraldatakse, turgutavad müüki ja aitavad SaltsUpi näitel igati kaasa ettevõtte üldistele müügieesmärkidele.

Võtmeroll üldisel e-kaubanduse turul on sotsiaalsel ostlemisel ja sotsiaalsel kaubandusel. Sotsiaalvõrgustikud on nüüd peamine e-kaubanduse kanal ja see suundumus peaks lähiaastatel tugevnema. Sotsiaalmeedia puhul peab katsetama, mis kõnetab sinu tarbijat, ega saa kopeerida kellegi teise pealt ja loota, et sama asi töötab ka mul. Soovitused a´la 10 nippi, mida Instagramis turundades teadma pead – need tuleb enda jaoks selgeks teha ning vajalikud ja asjakohased läbi töötada. Samas ei tohi eeldada, et kõik, mida soovitatakse ka iga ettevõtte puhul töötab. 

Inimesed on pimestatud edulugudest ja kui seda kohe ei tule, siis ollakse pettunud. Tegelikult peab ise olema valdkonnaga kursis, oskama eristada tõsiseltvõetavaid partnereid soolapuhujatest ja teadma, mida sisse osta. Turg on täis erinevaid digiturunduse teenusepakkujaid, kes räägivad küll ilusatest tulemustest, kuid reaalselt kasutatavad meetodeid, mis pikas perspektiivis külastatavust ei tõsta ja loodetavaid müüginumbreid ei too. Omast kogemusest saan tuua näite, kus SaltsUpi poole pöördus üks SEO teenusepakkuja, kelle tehtud tööde nimistus oli Sokisahtel, mida samuti ettevõtjana juhin. Küll aga polnud me Sokisahtliga antud teenust sisse ostnud. Lisaks olid antud agentuuril enda lehel puudu nii lehe nimi kui kirjeldus ja palju muud, mida SEO teenusepakkuja peaks esmalt enda lehel korda tegema.

Mikro- ja väikeettevõtja puhul on oht kaduda andmetesse. Oma tegevust tuleb küll mõõta, aga mikroettevõtjale võib see muutuda koormavaks, sest süvenemist vajavaid andmeid on palju, samas ressurssi napib. Kokkuvõttes tuleb endale leida kolm või neli olulisemat mõõdikut, näiteks müügi- ja kliendirahulolu omad, ja ülejäänu usaldada tarvidusel partneritele. Kui sul on müüki ja sa oled sellega rahul ja sa oled oma tööd tehes õnnelik, pole vaja päevad läbi pead murda kust üks või teine klient just jõudis sinuni. Kui numbrid on sinu jaoks piisavalt head – tunne oma e-poest ja elust rõõmu ja tee oma asju nii hästi kui oskad, siis tulevad ka nii orgaaniline kasv kui ka kordusostud.

Üks hea mikroettevõtja sisemine motivatsiooninipp on panna seina maailmakaart. Mida suurem ja detailsem, seda parem. Esmalt tasub lipukestega ära märkida riigid, kust hakkavad ettevõtte tellimused tulema. Kui tellimusi on juba nii palju, et maakaart on lipukesi täis, soovitan märgistada ära riigid, kust kliendid kirjutavad ja suurepärase klienditeeninduse eest tänavad. Seesugune kaart aitab hommikuti tööpäeva sisse elada ja annab suurepärase ülevaate, kui lahedat e-poodi sa vead. 

Piret Ilver

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Close
Piret Ilver turundusblogi © Copyright 2024. All rights reserved.
Close